En sykkeltur utenom det vanlige
En av de mest populære aktivitetene i Flekkefjord er skinnesykling på den gamle Flekkefjordbanen. Hvert år sykler tusenvis den 34km lange ruten og får en naturopplevelse utenom det vanlige. Her kan du nyte den fine utsikten fra sykkelsetet, mens du ruller frem i eget tempo. Sykkelen som brukes kalles dresin, og er spesiallaget for jernbaneskinner. Skinnesykling passer for alle aldersgrupper, og er en spennende aktivitet for familien, vennegjengen, eller blåturer med jobben. Turen starter ved Flekkefjord Stasjon og ender ved Bakkekleivi Stasjon på Sira. Langs strekningen finnes flere godt vedlikeholdte holdeplasser, og ved holdeplassen på Flikkeid står et av de få gjenværende vanntårnene fra damplokomotivtiden. En fin plass for en liten pust i bakken og en matbit før du sykler videre.
Flekkefjordbanen ligger høyt i terrenget, og gir deg flott utsikt på hele turen. Strekningen har 17 bekmørke tunneler, og banens lengste tunell er hele 1,2 km lang. Banen har en interessant arkitektur med et imponerende steinarbeid både langs banen og spesielt i tunellene.
Banen drives idag av Flekkefjordbanen AS, og Carl Fredrik Horjen er en av ildsjelene som har jobbet med kulturvern og videre drift av banen som turistattraksjon.
-Dresinsykling på Flekkefjordbanen er blitt en veldig populær aktivitet, og vi har nær 8000 besøkende hvert år som sykler strekningen mellom Flekkefjord og Sira. Dette er en aktivitet som passer for hele familien og alle aldersgrupper. Her får man være ute i frisk luft og nyte flotte naturopplevelser. Vi har flest norske turister som besøker oss, men også enn stor andel utelandske turister gjester banen hvert år.
- For oss har det alltid vært et mål å bevare og utvikle Flekkefjordbanen, og det har vi lykkes med. Vi jobber med å gjøre den kjent som turistattraksjon både i Norge og ellers i Europa. Banen er flott utført og ligger i et variert og spennende naturlandskap. Vår plan er å videreutvikle Flekkefjordbanen i turistøyemed mot «grønn bane», der vi ser på mulighet for å få inn et batteridrevet tog som gjør at vi kan ha flere gjester og større grupper på tur.Foto: Flekkefjordbanens Venner
Foto: Jernbanemuseets samlinger
I 1897 begynte arbeidet med Flekkefjordbanen på strekningen fra Flekkefjord til Egersund, som en forlengelse av Jærbanen. Det første ordinære toget rullet ut på den nye banen i 1904, og fra starten av hadde Flekkefjordbanen to stasjoner, en på Sirnes og en i Flekkefjord. I 1912 ble det også stasjon på Flikkeid, hvor det ble bygget både kullager og vanntårn. I en periode var det treskinnespor på strekningen fra Flekkefjord til Tronvika. Da kunne man kjøre smalsporete og normalsporete tog på banen. Dette gjorde at man kunne frakte utstyr fra havna i Flekkefjord, og opp til Sørlandsbanen prosjektet. Det siste ordinære toget på Flekkefjordbanen gikk 31.desember 1990, og banen er i dag et vernet kulturminne.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål om booking, hotellet eller ønsker annen informasjon? Vi er der for deg. Ta kontakt med oss så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg.